banner est whatsapp

El Ball de Bastons de l´Arboç a Oiartzun (Euskadi)

L'Arboç, 28/05/2014

El cap de setmana del 17 i 18 de maig el Ball de bastons de l’Arboç va actuar a la localitat quipuscoana d’Oiartzun. Van ser convidats a actuar-hi juntament amb el drac de Banyeres del Penedès.

Així doncs el divendres 9 de maig a les 15:00h es sortí de la plaça de la Badalota, per a anar en direcció a Banyeres a recollir els membres de l’associació “el drac de Banyeres”. Un cop tot carregat ens vam dirigir cap al lloc de destí Oiartzun. Aquesta localitat es troba a pocs quilòmetres al Sud de Donostia (San Sebastián), en una zona muntanyosa i rodejada d’un parc natural. Després de fer les parades de rigor vam arribar poc abans de la mitjanit , ens allotjarem en la Ikastola local.

L’endemà al matí ens vam dirigir al centre del poble on s’hi feien diverses activitats de caire basc. En una prova un grup de noies carregaven una pedra muntada en un bastiment metàl•lic. Com era d’esperar, els nostres membres van ser convidats i reptats a participar-hi, i així va ser, Diverses noies i algun noi de la nostra colla van deixar bocabadats al públic assistent carregant durant bastants metres l’enorme roc i posteriorment arrancaren un fort aplaudiment. L’acte era promogut per “GureEskuDago”, desprès al migdia arribaren el torn dels parlaments i es finalitzà amb un dinar de germanor al bell mig de la plaça central de la localitat.

A la tarda al voltant de les 19:00 h arribà el torn de l’actuació. Aquesta constava en una cercavila pels carrers i places d’Oiartzun i finalitzava en una exhibició a la plaça davant de l’ajuntament. Això es va allargar fins a les 22:00 h moment en que el drac va fer l’última encesa amb els llums del carrer apagats. Aquesta actuació cal destacar que va ser l’última d’en Xavi Palomino persona ha tingut una dilatada vida coma a bastoner i ha estat tot un referent a la colla en els últims anys on fins i tot en va arribar a ser president.

Posteriorment ens vam anar a canviar per a anar a sopar a una de les societats gastronòmiques del poble, aquestes s’anomenen Txocos. Qualitat i quantitat, a banda d’un tracte excel•lent. A la nit sortirem a fer unes copes a les “tasques”i vam topar amb el clima basc en estat pur, plugim suau i constant. A última hora de l’actuació ja ens va fer algun avís.

L’endemà vam pujar al bus per anar a fer una mica de ruta turística per la capital, Donostia. El casc antic amb les tapes, la “bahia de la Concha”, Kursaal, etc. Poques coses a dir que no siguin lloances a aquesta magnífica ciutat. Després un cop retornats a Oiartzun vam fer el dinar de germanor i colofó amb entrega de records per totes les parts implicades. El Ball de bastons va entregar una caixa de cava, un punt de llibre fet de punta de coixí i un DVD-llibret de la Festa Major de l’Arboç. Aquest obsequis van ser gentilesa de l’Ajuntament de l’Arboç.

D’altra banda els organitzadors van entregar un llibre magnífic a tots els participants amb fotografies i explicacions d’Oiartzun, així com se li va fer entrega al President de l’entitat Francesc Robles d’una figura de fusta tallada a mà que representa un personatge típic local que baixa de les muntanyes en èpoques festives. Un cop finalitzats els actes reomplirem l’autocar per tornar a casa cansats, però amb una gran i bonica experiència.